Cykling er mere end bare en hobby; det er en livsstil for mange af os. Uanset om du pendler til arbejde, træner til et løb eller bare tager på en afslappende søndagstur, er sikkerhed en afgørende del af enhver cykeltur. For at sikre, at din tur er så sikker som muligt, er det afgørende at udføre en række sikkerhedskontroller inden du træder pedalerne.
1. Dæktryk: Det starter med gummiet på vejen
Dine cykeldæk er din første kontakt med vejen, så det er vigtigt at sikre, at de har det rette dæktryk. Kontroller dæktrykket og sørg for, at det er inden for producentens anbefalede område. Dæk med det korrekte tryk ruller bedre, giver bedre greb og reducerer risikoen for punkteringer.
Det står ofte på siden af dækket hvilket dæktryk der er det korrekte. Nogle indikerer både maks og min. bar tryk, men de fleste indikerer maks. Pump ikke dækket mere end maks. anvisningerne.
Bruger du din cykel hver dag, så skal den pumpes hver uge for, at du har det optimale dæktryk.
Tjek dine dæk jævnligt - især hvis du bruger cyklen meget. Gamle dæk har det med at "revne" i slidbanen og på siden af dækket. Det bliver samtidigt lidt mørt i gummiet. Klem sammen på dækket, uden så meget luft og tjek selv dit dæk. Kan du se revner i dækket, så skal det skiftes.
2. Bremser: Styr din bremsekraft
Bremserne er en af de vigtigste sikkerhedsfunktioner på din cykel. Kontroller, om dine bremser fungerer korrekt, ved at klemme bremsegrebene og sørge for, at hjulene stopper jævnt. Sørg også for, at dine bremseklodser ikke er slidte, og udskift dem om nødvendigt.
Nu sidder du og tænker - øhh, ja selvfølgelig. Men hvordan sikre jeg det?
Der er to typer af bremser. Mekaniske og hydrauliske.
Mekaniske bremser bruger et bremsekabel, og i langt de fleste tilfælde bruges mekaniske bremser til fælgebremser. Hvor en gummibremseklods bremser på siden af fælgen. Det er relativt nemt at efterse om de skal skiftes, og de er ikke dyre at udskifte. Ofte - faktisk en opgave, som mange kan klare selv.
For at tjekke klodserne helt, så klem sammen på bremsearmene i toppen af armene og klik kablet ud af den ene bremsearm. Så kan du bedre komme til. Når det er gjort, kan du ligeså godt tjekke dit bremsekabel også.
Hold ved det sorte/hvide yderkabel og klem bremsegrebet ind mod styret. Tjek om bremsewiren går frit i det yderkabel du holder ved. Skift hvis ikke det er tilfældet.
Hydrauliske bremser bruges næsten altid til skivebremser. (Der er dog undtagelser på nogle elcykler, som bruger hydrauliske fælgbremser - men det er fordi cyklen er med fodbremse.) Hydrauliske bremser fungerer med væske i et lukket system, som klemmer bremseklodser mod skiven via en kaliber. På samme måde som på en motorcykel eller i en bil - blot i meget mindre skala.
Inspektionen af disse klodser kræver mere arbejde. Men start igen med at bruge øjenene. Kig ind i selve kaliberen, som holder rundt om bremseskiven, og se om der er meget eller lidt klods tilbage, på hver side af skiven.
Yderligere inspektion kræver du afmonterer hjulet, og får klodserne ud af kaliberen. Mange undervurderer hvor ofte disse klodser skal skiftes. Skift klodserne min. 1 gang om året, og din bremseskive holder længere - og du har altid optimalt bremsekapacitet. Slider du først klodserne ned så der ikke er mere tilbage, så er det metal mod metal - og så skal skiverne også skiftes. Det koster alt sammen!
Bremserne hyler! Ja - det gør skivebremser ind i mellem. Når det er vådt, hvis de bliver udsat for fedt på skiverne eller for lidt rengøring. Så hyler de. Det kan ofte løses på forskellige måder.
3. Kæde og Transmission: En smidig tur
En smidig kæde og korrekt gearskift er afgørende for en behagelig tur. Smør din kæde med cykelspecifik smøremiddel og kontroller, om din kæde skifter glat mellem gear. Hvis der er skiftproblemer, skal du justere din gearskifter.
Og NEJ - WD40 er IKKE et smøremiddel! Det er et affedtningsmiddel og rensemiddel - ikke et smøremiddel. Bevares - WD40 laver også specifikke produkter til din cykel, som ER smøremidler, men det kræver det specifikt står på flasken. Ellers er WD40 et "NO GO" til din kæde og transmission.
Igen er her to forskellige systemer. Udvendige gear og indvendige gear.
Udvendige gear udmærker sig ved, at have en bagskifter (og ofte også en forskifter) som fører kæden mellem de forskellige tandhjul, alt efter hvilket gear man vælger. Udvendige gear kræver pr. definition mere rengøring og smøring end et indvendigt gear.
Til gengæld, så kører et vedligeholdt udvendigt gear med markant mindre friktion og vægt end et indvendigt gear. Når du rengøre dit udvendige gearsystem, så kan du som udgangspunkt aldrig bruge for meget vand og sæbe. Brug gerne alle de nødvendige specifikke afrensemidler du ønsker, påfør og lad det virke. Vask med vand og f.eks. autoshampoo.
Det vigtige i denne proces er din tørre og smøre proces. Hvis ikke du sikre dig, at alt vand (eller så meget som muligt) er ude af kæde, kassette og skiftere - så kommer din smøring ikke til at virke optimalt. Med stor fordel kan du, blæse vandet ud af din kæde og andre dele - med trykluft.
Brug specifikt kædeolie til kæden (tør eller våd) og universel smøring (spray) til skiftere og andre bevægelige dele. Tør alle dele af med en tør klud efterfølgende - også kæden!
Juster dit gear hvis ikke det kører optimalt. Der findes mange forskellige gear systemer, som kræver forskellige justeringer. Undersøg mulighederne.
Indvendige gear har den store fordel, at vedligeholdet i langt det meste af tiden afgrænser sig til kæden.
Her gælder samme principper som med udvendige gear. Rengøring og smøring.
Men indvendige gear skal også vedligeholdes læs mere her om de forskellige gear systemer, samt specifikt vedligehold.
Justering af indvendige gear er ofte ret simpelt og sker via skiftegrebet på styret.
4. Lygter og reflekser: Se og blive set
Hvis du kører i mørket eller i dårlige lysforhold, er det vigtigt at være synlig for andre trafikanter. Kontroller, om dine lygter fungerer korrekt, og sørg for, at du har tilstrækkelige reflekser på din cykel og dit tøj. At blive set kan redde liv.
Der er stor forskel på lygter. Forskellen er ofte om du selv skal kunne se, eller om du "kun" skal blive set. Udvalget i lygter er stort - lær om mulighederne og køb det der passer dig. Dog er der nogle klare regler.
En cykellygte skal være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende. 300 meters reglen er en tommelfingerregel – hvis det f.eks. er tåget, kan lygten ikke ses på 300 meters afstand.
Lygten skal være synlig fra siden.
Både for- og baglygten skal kunne lyse i 5 timer ved 5 graders varme.
Hvis lygten blinker, skal den gøre det med mindst 120 blink i minuttet.
Baglygten skal lyse rødt.
Har du batterier i dine lygter, så skift reglmæssigt. Kulde slider på batterier.
Reflekser i vigtigt. Har du en alm. cykel (ikke race, gravel eller MTB), og har relativt nye dæk på din cykel, så er sandsynligheden for, at du har refleksbånd på dækket som standard - ret stor. Tjek det - det giver god sikkerhed.
I dag findes også jakker med stor refleksevne, som giver en fantastisk sikkerhed. Som pendler eller cyklist generelt, opnår man "best of both worlds". En jakke der er lavet til forholdene, som kan holde dig varm og tør - og som samtidig leverer uovertruffen sikkerhed i forhold til at blive set.
5. Hjelm: Beskyt dit hoved
Selvfølgelig er din hjelm en af de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger. Sørg for, at din hjelm passer korrekt og er i god stand. Hjelmen skal sidde lavt på panden og være fastgjort korrekt under din hage.
Hjelm i god stand... Helt konkret vil det sige, at din hjelm ikke må være skadet. Undersøg din hjelm jævnligt, og sikre dig at den ikke er revnet eller har andre skader.
Er din hjelm revnet eller skadet - så SKAL den skiftes. Sikkerheden er væsentligt forringet i en revnet hjelm, selvom det blot er en lille revne. Har du været væltet med din hjelm, og slået hjelmen i jorden - så skift. Selvom du umiddelbart ikke synes det fejler noget.
Mange nye hjelme kommer med MIPS system. Det virker og er pengene værd den dag uheldet måtte være ude.
Korrekt placering af hjelmen på hovedet er vigtigt. Samtidig må hjelmen hverken være for stor eller for lille. Korrekt længde på stroppen under hagen er også vigtigt. Klik spændet sammen og bøj hovedet så du kigger dig selv mod navlen. Her skal stroppen være stram. Men ikke for stram - så har du den rigtige længde.
6. Quick release og bolte generelt: Sikkerheden først
Kontroller alle quick release-aksler og bolte på din cykel for at sikre, at de er korrekt strammet. En løs aksel eller bolt kan føre til farlige situationer under kørslen. Sørg for, at alt er sikkert og fastgjort.
Især lejer omkring dit styr er vigtigt. Vi ser ofte løse styrfittings - det er de lejeskåle der sidder kronrøret på din cykel - der hvor styr og ramme møder hinanden. Det der gør din cykel kan dreje.
Er du i tvivl om, at din styrfittings er løse. Så klem forbremsen ind, og hold fast med den anden hånd rundt om kronrøret - mærk om dit styr kan flytte sig frem og tilbage i selve rammen. Hvis det er tilfældet, så skal det laves. Det giver en meget usikker cykel med begrænset styreevner.
Konklusion: Flere af disse sikkerhedskontroller bør udføres før hver eneste cykeltur, uanset om det er en kort pendling eller en længere træningstur. Det tager kun få minutter at gå igennem en kort kontrolliste, men det kan gøre en verden til forskel for din sikkerhed. Så næste gang du tager på cykeltur, husk at "Kør Sikkert" ved at udføre disse vigtige sikkerhedskontroller.
Din sikkerhed er vigtig, og det er det værd!
Comments