Shimano Nexus, Rohloff, og Enviolo (tidligere kendt som NuVinci) er tre forskellige gearnavssystemer, der bruges på diverse cykler. De har hver deres egne karakteristika og anvendelsesområder. Priserne varierer også fra overkommeligt til hundedyrt.
Her er en sammenligning af de tre systemer:
1. Shimano Nexus (det billigste):
Shimano Nexus er et intern gearnavssystem, der er meget populært på by- og citybikes. Det er kendt for sin pålidelighed og enkelhed.
Nexus-navet er let at bruge og kræver ikke meget vedligeholdelse.
Det er normalt tilgængeligt i varianter med 3, 7 eller 8 gear.
Nexus-navene er velegnede til fladt terræn og lette stigninger. De er ikke ideelle til meget stejle stigninger eller krævende terræn.
Dette system bruger en indvendig rullebremse eller fodbremse, hvilket gør det ideelt til cykler med fodbremse og kræver lidt vedligeholdelse.
Her er en oversigt over, hvordan Shimano Nexus-gearsystemet fungerer:
1. Intern konstruktion: Shimano Nexus er et intern gearnavssystem, hvilket betyder, at alle de vitale gearkomponenter er beskyttet inde i navet på baghjulet. Dette sikrer, at de ikke udsættes for vejr og skidt, hvilket resulterer i mindre vedligeholdelse og øget holdbarhed.
2. Flere gear indeni: Nexus-navene indeholder flere tandhjul i forskellige størrelser, hvilket giver mulighed for forskellige gearforhold. Disse tandhjul er smurt op i fedt, der sikrer smøring og effektiv drift. Når du ændrer gear på din Shimano Nexus-udstyret cykel, skifter du faktisk mellem disse indvendige tandhjul. Det er også derfor du ikke kan skifte gear, når du har tryk på pedalerne, da du mekanisk skal skifte fra et tandhjul til et andet.
3. Håndtag og kabler: For at ændre gear på en Shimano Nexus-udstyret cykel bruger du typisk en drejehåndtag på styret. Dette håndtag er forbundet til gearnavet via et kabel. Når du drejer håndtaget, strammes eller løsnes kablet, hvilket skifter indvendige tandhjul og ændrer gearforholdet.
4. Pålidelige skift: Shimano Nexus er kendt for sine pålidelige gearskift. Da komponenterne er beskyttet inde i navet, udsættes de sjældent for skidt og snavs, hvilket resulterer i mere konsistente og pålidelige skift i forskellige vejrforhold.
5. Velegnet til bycykler og pendling: Shimano Nexus er populært på bycykler og pendlercykler på grund af sin brugervenlighed og holdbarhed. Det er ideelt til fladt terræn og lette stigninger, hvilket gør det velegnet til bykørsel.
6. Mindre vedligeholdelse: Sammenlignet med traditionelle kædegearsystemer, der kræver hyppig smøring og justering af gearene, kræver Shimano Nexus-systemet betydeligt mindre vedligeholdelse. Dette gør det til et populært valg for cyklister, der foretrækker en lavvedligeholdelsesløsning.
7. Tilbagerulning (Coasting): Shimano Nexus-navene har også en funktion kaldet "tilbagerulning" eller "coasting," hvor du kan skifte til et frihjulslignende tilstand uden at træde pedalerne. Dette gør det nemmere at stoppe og starte i trafikken.
Samlet set giver Shimano Nexus-gearsystemet en pålidelig og brugervenlig gearing, der er ideel til bycykling og pendling. Det kræver minimal vedligeholdelse og er kendt for sin holdbarhed, hvilket gør det til et populært valg for hverdagscyklister.
Nexus gearnavet har dog også nogle ulemper/begrænsninger. Siden det er tandhjul som drejer rundt i et stort lukket system, så er der meget friktion i dette nav. Tommelfingerreglen er faktisk, at du mister over 30% af din ydet effekt pga friktion inde i navet.
2. Enviolo (NuVinci) - (Dyrt):
Enviolo, tidligere kendt som NuVinci, bruger et trinløst gearnavssystem, der giver mulighed for glidende, trinløse gearændringer uden traditionelle faste geartrin.
Det er let at bruge og kræver minimal vedligeholdelse, da der ikke er nogen faste geartrin at justere.
Enviolo er velegnet til bycykler og elcykler og tilbyder en glidende overgang mellem gear uden skarpe spring.
Det er ikke ideelt til ekstremt krævende terræn eller konkurrencecykling, da det ikke giver den samme præstation som nogle andre gearsystemer.
Her er en beskrivelse af, hvordan Enviolo-gearsystemet fungerer:
1. Variabel Transmission: Enviolo-navet har en variabel transmission i stedet for faste geartrin som i traditionelle gearsystemer. Dette betyder, at det ikke er begrænset til faste gearforhold, og det tillader en kontinuerlig justering af forholdet mellem for- og bagtandhjulene.
2. Kugledrevet Transmission: Enviolo bruger en kugledrevet teknologi, hvor en række metalruller eller kugler bevæger sig inden i en konisk beholder mellem input- og outputakslerne. Disse kugler ændrer deres position i forhold til beholderens koniske form, hvilket øger eller mindsker forholdet mellem input- og outputakslerne.
3. Trinløs Justering: Når du ændrer gear på en Enviolo-udstyrscykel, drejer du simpelthen et håndtag, typisk placeret på styret. Dette justerer spændingen på kuglerne inde i navet og ændrer dermed gearforholdet. Du kan gøre dette mens du cykler, og ændringerne er glidende og kontinuerlige.
4. Brugervenlighed: Enviolo-gearsystemet er kendt for sin brugervenlighed. Det kræver minimal vedligeholdelse, da der ikke er behov for justering af gear eller kabler som i traditionelle systemer. Cyklister, der bruger Enviolo, kan nemt finde det optimale gearforhold til deres kørselsforhold uden besvær.
5.Ideel til Elektriske Cykler (E-bikes): Enviolo-systemet er særdeles velegnet til elektriske cykler, da det giver mulighed for glidende og trinløse ændringer i trådkraften. Dette gør det nemt for ryttere at tilpasse sig varierende terræn og vindforhold under e-cykling.
6. Begrænsninger: Selvom Enviolo er en imponerende teknologi, har den visse begrænsninger. Den har ikke det samme gearområde som nogle traditionelle gearsystemer, og den er måske ikke så velegnet til ekstremt kuperet terræn eller konkurrencecykling.
Sammenfattende er Enviolo-gearsystemet en innovativ og brugervenlig løsning, der giver cyklister mulighed for at nyde en glidende og trinløs ændring af gearforholdene. Dette gør det ideelt til pendling, afslappet kørsel og især elektriske cykler, hvor brugervenlighed og tilpasning er afgørende.
3. Rohloff (meget dyrt):
Rohloff Speedhub er et præstationsoptimeret intern gearnavssystem, der bruges på en bred vifte af cykeltyper, herunder touringcykler og mountainbikes.
Rohloff-navet er kendt for sit ekstremt bredt gearområde (14 gear), holdbarhed og minimal vedligeholdelse.
Det er en kostbar mulighed, men det giver mulighed for præcis gearskift selv under belastning, og det kræver minimal vedligeholdelse i forhold til konventionelle gear.
Rohloff er ideel til langdistancecykling, offroad-terræn og krævende forhold.
Her er en oversigt over, hvordan Rohloff Speedhub-gearsystemet fungerer:
1. Intern konstruktion: Rohloff Speedhub er designet som et intern gearnavssystem, hvilket betyder, at alle gearkomponenter er inde i navet på baghjulet. Dette beskytter dem mod vejrliget og skidt, hvilket resulterer i mindre vedligeholdelse og øget holdbarhed.
2. Tandhjul i oliebad: Speedhub-navet indeholder 14 indvendige tandhjul i forskellige størrelser. Disse tandhjul er nedsænket i et oliebad, der fungerer som smøremiddel og kølesystem. Olien reducerer friktionen og hjælper med at sprede varme, hvilket resulterer i en pålidelig og glat ydeevne.
3. Drejehåndtag og kabler: For at ændre gear på en cykel udstyret med en Rohloff Speedhub bruger du typisk et drejehåndtag på styret. Dette drejehåndtag er forbundet til gearnavet via et kabel. Når du drejer håndtaget, justeres kablet, og det skifter indvendige tandhjul for at ændre gearforholdet.
4. Bredt gearområde: Rohloff Speedhub er kendt for sit ekstremt brede gearområde. Med 14 gear tilbyder det en bred vifte af gearforhold, der kan klare alt fra stejle stigninger til høj hastighed på fladt terræn. Dette gør det velegnet til touringcykling, mountainbiking og andre former for krævende kørsel.
5. Pålidelige skift: Rohloff Speedhub er kendt for sine præcise og pålidelige gearskift, selv under belastning. Dette gør det ideelt til cyklister, der kører i forskellige terræn og ønsker konsekvent ydeevne.
6. Mindre vedligeholdelse: Selvom Rohloff Speedhub kræver lidt mere vedligeholdelse sammenlignet med nogle andre interne gearnavssystemer, er det stadig relativt vedligeholdelsesvenligt. Du skal skifte olie med jævne mellemrum og kontrollere, om alle komponenter fungerer korrekt.
7. Gearskift i stillestand: En unik funktion ved Rohloff Speedhub er evnen til at skifte gear, selv når cyklen er i stillestand. Dette gør det lettere at vælge det rigtige gear ved stoplys eller under andre situationer, hvor du skal starte fra stillestand.
Samlet set er Rohloff Speedhub-gearsystemet kendt for sin holdbarhed, pålidelighed og bredt gearområde. Det er ideelt til cyklister, der ønsker at køre i varierende terræn og har brug for en pålidelig ydeevne. På grund af sin interne konstruktion er det også mindre udsat for vejrliget og kræver mindre vedligeholdelse end nogle konventionelle gearsystemer.
Konklusion:
Valget mellem disse gearnavssystemer afhænger af din cykeltype, dit kørestil, og de terræn, du forventer at cykle på. Rohloff er ideel til eventyrlystne cyklister, der kører på forskellige terræn, mens Shimano Nexus og Enviolo er mere velegnede til dagligdags pendling og afslappet kørsel.
Comments